Sátoraljaújhelyi Református Egyházközség Honlapja

Erdélyi út

2011-07-04 20:44:35 / K. F.

Az újhelyi gyülekezet énekkara, a Fejes István Református Vegyeskar, jó néhány gyülekezeti taggal és érdeklődővel kiegészülve június 23-tól 27-ig Erdélyben járt. Többször felléptek istentiszteleti keretek között. Az emlékezetes útról egy beszámoló, krónika készült:

Rövid krónika erdélyi utunkról

Sokáig vajúdott a szervezés, de végül összejött!

Csütörtök reggel ¾ 4-kor elindulunk a Bodrogközön át Csengersimáig. Még itt sokan szundikáltak. Szatmárnémetin átkelve, Zilahon rövid pihenő volt. Kolozsvárott - Szt. Mihály templom, Mátyás király szobor, üdítő, sör, fagylalt. Tapasztalás, hogy mit ér a lei.

Tovább Torda, Marosvásárhely. Végig szép út, de egyik helyen két kórustársunk mikrofonba mondta Erdély rövid történetét.

Sóváradon is átkelve Parajdra értünk, ahol a sóbánya megtekintése volt az érdekesség. Gyergyó felé menet Szovátán álltunk meg. Medve-tó – Fekete-tó megtekintése. Nem fürödtünk, de megcsodáltuk a feketére mázolt, iszapozott fűrdőzőket, és a kisebb sóhegyet.

Gyergyószentmiklóson Napsugár panzióban kaptunk szállást és az első vacsorát.

Péntek Békás szoros csodás, egyedülálló látványosság volt, itt már megindult az ajándékvásárlás is. Tovább menet elmentünk Bicáz-hoz a régi hármashatárhoz. Visszafelé gyönyörű úton a Gyilkos tónál álltunk, pihentünk meg, itt kaptuk az első záport is.

Vissza Gyergyóba – az oroszhegyi református templomban volt az énekkar első fellépése. Utána agapé és a gyülekezettel való ismerkedés. A lelkész bemutatta a gyülekezetet és a református egyház helyzetét Erdélyben.

Szombaton úton Csíkszereda felé a Mádéfalvi emlékműnél koszorúzás, éneklés.

Csíksomlyó – már megint esik. A nagy fogadalmi templomban éneklés, kolostor megtekintése, valamint a forrásból feltöltöttük a flakonokat az élet vízével. A lányok legyenek szépek. Tusnádfűrdőn és Bálványoson át fel a Szt. Anna tóhoz, a kápolnánál kívánságainkat tolmácsoltuk.

Úton Székelyudvarhely felé, Szejkefűrdőn megnéztük Orbán Balázs sírját, valamint a több százéves székelykapukat, amelyeknek vannak fogadott gazdájuk Magyarországon is. Átkelve a Hargitán áthaladunk Máréfalván, ahol 50-60 szép eredeti székelykaput láttunk.

Nehezen, de megtaláltuk a Hintó panziót. Gyors átöltözés, irány a templom, ahol a kórus énekelt. (2. szereplés). Agapé, vacsora.

Vasárnap délelőtt városnézés, Benedek Elek intézmény, szobor, vármaradvány, Makovecz féle katolikus templom.

12 órakor istentisztelet (3. éneklés), agapé, beszélgetés. Délután a környék megtekintése: Farkaslaka: Tamási Áron sírja, koszorúzás. Vásárlás. Korond a maradék pénz elköltése. Vacsora – búcsúest.

Hétfő Bögöz református templom, freskó. Érdekes, humoros beszámoló a lelkipásztortól. Segesvár felé menet Petőfi emlékhely megtekintése. Segesvár - belvárosban városnézés, vártemplom, óratorony, kolostortemplom különleges tornyok.

Hazautazás – más útvonalon, itt már sztrádán is utaztunk.

Rövid szociológia

A székely ember kedves, vendégszerető, nyílt, őszinte fennmaradása szempontjából makacs, kitartó, optimista, Trianon szempontjából álmodozó, naiv. A „magyar mentalitás” beszivárgott. Két régi – egy új párt, ez láthatóan megosztja őket.

Szegény nép. Az ipart szétverték. Találékonyságra van szükség, hogy megéljenek. Kézművesség, vásározás.

Mezőgazdaság kisparcellás földek, sok helyen körülkerítve. Állatállomány van: tehén, ló, bárány: A föld sovány. Főleg krumpli (pityóka), kukorica. Búza, árpa, zab kevés.

Majd-néptelen falvak, régi, szegényes építkezés (elvándorlás, vagy külföldön dolgozás).

De 15-20 %-ban hivalkodó építkezések, házak, általában üresek.

Templomok – az állam a katolikus és ortodox egyházat támogatja. Az arányok 10 ortodox – 1 református.

Amellett, hogy nem örököltek államadósságot, szegényebb ország, mint mi, a legvidámabb barakk. A nagyvárosok szépek, az egész ország tiszta látnivaló, sok magyar turista mindenütt.

Összefoglalva: az elszállásolás, ellátás jó volt. Az 5 naphoz viszonyítva rengetek szépet láttunk. Ezt leírni nem lehet, a fényképek majd némileg pótolnak. Jó volt magyarnak lenni.